onsdag 27. januar 2010

Ventetid

Ja, nå har den spennende tiden begynt.Una fikk løpetid mandag 4. januar. I og med dette er første kullet hennes, tenkte jeg det var greit å få tatt blodprøve ganske tidlig. Mette ble med meg inn til Veterinærhøyskolen i Oslo, onsdag 13. januar. Progesteron verdien var da 1, på dag 10. Altfor tidlig for parring.

Neste blodprøve ble tatt mandag 18. januar og da var verdien 5, på dag 15. Mette var med denne gangen også. Vi dro ned til Rune og Simba, mens vi ventet på resultatet, i tilfelle vi måtte ta med Simba hjem. Una og Simba lekte og koste seg, mens vi skravlet og fikk deilig lunsj. Etter jeg hadde fått vite at det var for tidlig, sovnet begge hundene under bordet.
Torsdag dro Mette og jeg til Vestfossen, for å hente Simba. Una var med i tilfelle hun var klar da. Men den gang ei. Vi fikk deilige karbonadesmørbrød hos Rune, før vi dro oppover igjen med to hunder. Dis ble innlosjert hos Mette. Una og Simba lekte masse i dag også, og det nærmet seg nok dagen for parring.
Fredag ettermiddag kom Mette og Hege hit, og vips med litt hjelp så fikk hundene det til. Una og Simba var veldig flinke, og de hang sammen i 20 min. Godt temperaturen var på vår side, bare - 5. På kvelden så jeg ikke mye til to slitne hunder. De lå stort sett og sov foran ovnen.
Lørdag ettermiddag kom Hege igjen, og de parret seg en gang til. Trond hjalp til å holde mens de hang sammen i 22 min. Jeg var veldig imponert over hundene, de er veldig tillitsfulle og greie begge to. I og med at ingen av dem har vært i ilden før, tillot de at vi hjalp dem litt også.
Søndag kjørte vi Simba hjem. Han er en utrolig flott hannhund, veldig lettvinn å ha med seg. Til tross for høyløspk tispe slo seg til ro her, selvom han ulte litt første natten. Simba og Solan katten kom godt overens også.
Nå krysser vi fingrene for en vellykket parring og mange fine små ca 25 mars.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar